Návrh soustavy zadáním tlakového rozdílu
Napsal: 01 říj 2006, 18:06
Když jsme začínali s návrhy soustav s vlastními programy, postupovali jsme tak, že jsme si na začátku zadali tlak na hydraulický odpor soustavy např 10 kPa, který jsme orientačně chtěli docílit. Potom jsme sečetli délky úseků k nejvzdálenějšímu tělesu, spočítali měrnou ztrátu v Pa/m a navrhli potrubí podle této ztráty. V každém uzlovém bodě na trase jsme měli spotřebovánu část tlaku a k dispozici zbytek do 10 kPa, který jsme opět rozpustili do trasy k tělesu. Vznikly nové hodnoty měrné tlakové ztráty a na tyto hodnoty se navrhovalo potrubí. K blízkým tělesům od zdroje tlaku byly vyšší rychlosti (ztráty), protože se zde nemuselo s tlakem šetřit, ke vzdálenějším tělesům byly nižší rychlosti.
Dnes se navrhuje soustava jednotným kriteriem rychlosti nebo měrné tlakové ztráty. Otázkou je, zda nebyla původní metoda efektivnější a navržená řešení materiálově levnější verzí soustavy. V čem jsou dnešní kriteria návrhu lepší, kromě snažšího výpočtu? Nestálo by za to zařadit tuto metodu do způsobu výpočtu?
Dnes se navrhuje soustava jednotným kriteriem rychlosti nebo měrné tlakové ztráty. Otázkou je, zda nebyla původní metoda efektivnější a navržená řešení materiálově levnější verzí soustavy. V čem jsou dnešní kriteria návrhu lepší, kromě snažšího výpočtu? Nestálo by za to zařadit tuto metodu do způsobu výpočtu?