Stránka 1 z 1

Návrh soustavy zadáním tlakového rozdílu

Napsal: 01 říj 2006, 18:06
od Matějka
Když jsme začínali s návrhy soustav s vlastními programy, postupovali jsme tak, že jsme si na začátku zadali tlak na hydraulický odpor soustavy např 10 kPa, který jsme orientačně chtěli docílit. Potom jsme sečetli délky úseků k nejvzdálenějšímu tělesu, spočítali měrnou ztrátu v Pa/m a navrhli potrubí podle této ztráty. V každém uzlovém bodě na trase jsme měli spotřebovánu část tlaku a k dispozici zbytek do 10 kPa, který jsme opět rozpustili do trasy k tělesu. Vznikly nové hodnoty měrné tlakové ztráty a na tyto hodnoty se navrhovalo potrubí. K blízkým tělesům od zdroje tlaku byly vyšší rychlosti (ztráty), protože se zde nemuselo s tlakem šetřit, ke vzdálenějším tělesům byly nižší rychlosti.
Dnes se navrhuje soustava jednotným kriteriem rychlosti nebo měrné tlakové ztráty. Otázkou je, zda nebyla původní metoda efektivnější a navržená řešení materiálově levnější verzí soustavy. V čem jsou dnešní kriteria návrhu lepší, kromě snažšího výpočtu? Nestálo by za to zařadit tuto metodu do způsobu výpočtu?

Napsal: 03 říj 2006, 07:42
od Návštěvník
Ano, také se přimlouvám za uvedené